Zijn-zzpers-medemerkbouwersDORDRECHT, 11 JUNI 2012 – Nog maar weinig organisaties zien zzp’ers ook als ambassadeurs voor hun merk. Dit terwijl het aantal ingehuurde zzp’ers in de afgelopen jaren fors is gestegen. Organisaties die veel met zzp’ers werken, lopen hierdoor een risico op merkschade. Klanten en andere stakeholders verwachten immers ook van zzp’ers dat ze opereren in lijn met de merkwaarden van de organisatie.

Dit concludeert Diana Pluut in haar thesis die ze schreef voor de voltooiing van de tweejarige EURIB-opleiding Master of Brand Management. Voor haar thesis heeft ze 21 personen bij 19 organisaties in Nederland geïnterviewd.

Er is een verschuiving gaande in de wijze waarop organisaties en medewerkers samenwerken. Die verschuiving kenmerkt zich door een groeiende behoefte aan flexibilisering, vaak resulterend in een vaste kern van medewerkers met daaromheen een flexibele schil die uit onder meer zzp’ers bestaat. Dat wordt onderstreept door de forse toename van het aantal zzp’ers. Het CBS meldde eind mei dat het aantal zzp’ers in 2011 is gestegen naar 728.000.

Deze ontwikkeling brengt een risico met zich mee voor het merk en de merkwaarden. “Internal branding-theorieën stellen dat een aantal aspecten belangrijk is voor het merkgedrag van medewerkers. Het doet er hierbij niet toe of die medewerkers in dienst zijn of als zzp’er ingehuurd worden. Een stakeholder weet immers niet of hij met een interne of externe medewerker te maken heeft. Voor hem is dat ook niet relevant; het gedrag moet gewoon kloppen. Dit gedrag wordt gevoed door identificatie met de organisatie, betrokkenheid bij de organisatie, stimulatie door de opdrachtgever, bekwaamheid van de medewerker, en de mogelijkheid om het juiste merkgedrag te laten zien”, aldus Pluut.

“Uit mijn onderzoek blijkt dat maar weinig organisaties zzp’ers als medemerkbouwers zien. Dat op zich is een risico. Alle medewerkers zorgen er immers voor dat het organisatiemerk tot leven komt. Ze moeten zich hiervoor wel verbonden voelen met het de organisatie, product of dienst, zodat ze de verwachtingen kunnen waarmaken die gewekt zijn via marketing- en/of communicatie-uitingen.”

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met DiCompass, Diana Pluut via e-mail of telefoon: 06 52 509 609.

Diana Pluut MBM heeft een marketing- en communicatieachtergrond en is werkzaam als zelfstandig communicatieadviseur.