“Met een glimlach het terrein afrijden”

Auto's in showroom DiCompass

Laatst kwam ik per toeval in contact met Extreme Cars en er ging een wereld voor me open: de wereld van de grote Amerikaanse bakken. Ik was geboeid door deze onderneming want ondanks de huidige moeilijke tijden is dit bedrijf enorm succesvol. Wat is hun geheim? vroeg ik me af. In een interview met mede-eigenaar Harold de Vos kwam ik er achter: service met een hoofdletter S. De klant staat voorop. Niet omdat het moet, maar omdat Harold daar in gelooft. Dat komt recht uit zijn hart.

Vroeger tattoos, nu lage bijtelling

De markt van extreme auto’s is vooral zakelijk. “Vroeger werden die auto’s voornamelijk geassocieerd met aso’s en getatoeëerde mannen. Dat beeld is nu gelukkig beter”, vertelt Harold. “Hoe gek het ook klinkt, dit type auto is tegenwoordig een ‘crisisauto’. Neem een dure BMW, daar zit veel bijtelling op. Maar op deze Amerikaanse bestelauto’s zit een grijs kenteken en een lage BPM. Daardoor is de wegenbelasting ook maar 140 euro per kwartaal en is de bijtelling laag. Zakelijk gezien is het een hele goedkope auto met veel voordelen. Je rijdt met vijf personen comfortabel in een dikke auto.”

Onder de kopers bevinden zich alleen maar ondernemers. “Dat kunnen zzp’ers zijn, zoals bouwvakkers of stukadoors; mensen die veel materialen moeten vervoeren. Maar ook een directeur van een groot transportbedrijf. Die gebruikt hem vanwege de gunstige bijtelling. Stuk voor stuk hebben ze ook liefde voor auto’s.”

Grote auto’s zijn vaak milieuonvriendelijke, benzineslurpende auto’s. Maar 99 van de 100 auto’s die Extreme Cars verkoopt, rijden op gas. Harold: “Deze auto’s rijden gemiddeld 1 op 5, maar de literprijs voor gas is een euro goedkoper dan voor benzine. Op diesel scheelt het de helft. Bovendien is de uitstoot van auto’s op gas bijna 0. De beeldvorming is misschien milieuonvriendelijk, maar de werkelijkheid is anders.”

Jongensdroom

Een dergelijke auto rijden is een jongensdroom. En het waarmaken van die droom begint al in de opmerkelijke showroom. Harold vertelt enthousiast: “Wat ik heel leuk vind, is dat mensen die hier komen, binnenstappen met een glimlach. Onze showroom staat vol grote Amerikaanse bestelauto’s, Kiss-poppen op de bar, Elvis spelend op zijn gitaar, en dat in typische Amerikaanse groene en blauwe kleuren.”

“De mensen moeten weten wat de voordelen zijn van deze auto’s”, vervolgt hij. “Ik krijg vaak de vraag of mijn klant met zo’n auto bij zijn klant voor de deur kan komen. Maar het ijs is juist vaak meteen gebroken met zo’n auto.”

Service is de kracht

Extreme Cars geeft goede garantie en dat is hun kracht. Zij staan altijd klaar voor de klanten en niet om direct een factuur te maken. Harold: “Het gaat niet om het geld, maar dat de mensen blij zijn. Dat mensen met een glimlach het terrein afrijden. Dat wil ik graag.”

De klant is koning bij Extreme Cars. Dat is waar zij zich in onderscheiden. Harold wil het de klant naar de zin maken en is oprecht in ze geïnteresseerd. Hij neemt tijd voor zijn klanten, drinkt een kop koffie met ze, vraagt hoe het gaat, hoe het met de auto gaat. Als er problemen zijn, kijkt hij naar de prijs. Valt het net buiten de garantie, dan is hij toch coulant. Een auto na werktijd ophalen? Natuurlijk, geen probleem.

Kortom, Harold zal er altijd alles aan doen om er een klant bij te krijgen. Maar, zo zegt hij: “Het gaat niet om de deal van vandaag, maar om een klant te winnen. Het is niet moeilijk om één auto aan iemand te verkopen, het is veel moeilijker om een tweede auto aan iemand te verkopen.” Sleutelwoorden zijn binding, relatie, lange termijn.

Waarom dan dit verhaal?

Omdat dit een mooi voorbeeld is van een authentiek bedrijf. Twee jongens, de een met een neus voor handel, de ander met een neus voor wat een klant wil, draaien een succesvol bedrijf. Klantvriendelijkheid komt recht uit het hart van Harold. Dat is altijd al zo geweest. Zo wil hij zelf ook graag behandeld worden. Als hij een kledingzaak inloopt, kijkt hij niet naar de kleding, maar hoe hij behandeld wordt.

Extreme Cars maakt waar wat ze belooft: grote, mooie eerlijke auto’s geleverd met heel veel klantvriendelijkheid en goede service. Hier staan zij voor vanuit passie en overtuiging. Zij komen dan ook aan veel klanten via Word of Mouth (WoM) en advertenties op internet. WoM vindt Harold het meest belangrijk. En deze klantgerichte houding werkt, want ondanks een economisch moeilijke tijd in Nederland, heeft Extreme Cars in 2012 slechts een lichte daling van het aantal verkochte auto’s en een flinke stijging van de omzet in de garage.

Over Extreme Cars

Extreme Cars bestaat sinds 1998 en is gevestigd in Numansdorp. Het bedrijf is opgericht door Patrick Rapati. In 2004 kwam Harold de Vos erbij als mede-eigenaar. Harold zat al in de auto’s en was bevriend met Patrick. De twee vullen elkaar goed aan. Beiden zorgen voor de verkoop. Patrick doet daarnaast de inkoop in Amerika en de boekhouding. Ieder jaar brengt hij zo’n zes/zeven maanden in Amerika door om auto’s en onderdelen in te kopen. Patrick is altijd op zoek naar handel. Harold zorgt naast de verkoop voor de after sales, garage en aflevering van de auto’s.

In totaal werken er vier mensen bij Extreme Cars. Extreme Cars levert niet alleen grote Amerikaanse auto’s. Ze leveren ook boten, motoren en sinds kort ook kinderbedden. Niet zomaar bedden, maar in de vorm van jawel… een Amerikaanse auto. Het eerste bed had de vorm van een Corvette. Sinds de start een maand geleden zijn er al bijna 15 bedden verkocht. Voor de jonge autoliefhebber…