Donderdag 12 februari was de NIMA Internal Branding Jaarprijs 2014. Een inspirerende middag waarbij het publiek werd getrakteerd op mooie cases door de drie finalisten: Stedin, RET en Alexander Monro Ziekenhuis.  De jury en het publiek heeft RET als winnaar uitgeroepen.

Hieronder een aantal highlights van de cases.

De winnaar RET

Twee enthousiaste medewerkers, Lesly Broekaart en JeanPaul Duurland, presenteerden hun case aan de hand van 3 stappen.

  • Eerst de leidinggevenden in positie brengen
  • Servicegerichtheid van je frontliners verhogen
  • Meten en borgen

RET vertoonde een filmpje om het traject toe te lichten. De leidinggevenden die in het filmpje aan het woord kwamen, waren ook bij de bijeenkomst aanwezig. Dat laat hun grote betrokkenheid wel zien. Over betrokkenheid gesproken, de ouders van Lesly waren ook aanwezig om naar zijn verhaal te luisteren en zij waren natuurlijk super trots.

Vervolgens eindigde RET hun pitch met een aantal tips:

  • Maak het concreet
  • Positieve aandacht !!!!
  • Laat niet los

 

#2 Alexander Monro ziekenhuis

Vol passie en enthousiasme kregen we de case te horen van het Alexander Monro ziekenhuis. Een geweldig voorbeeld dat internal branding niet iets is van de afdeling marketing of communicatie, want chirurg Jan van Bodegom deed zijn pleidooi. Hij nam ons mee in zijn verhaal van de oorsprong van zijn idee tot het runnen van een succesvol ziekenhuis. Het internal branding-gedachtegoed stroomt door zijn aderen: de wijze waarop het ziekenhuis is ingericht, het niet accepteren van wachttijden, de spreekkamers waarin de veelal moeilijke gesprekken met patiënten worden gevoerd (een patiënt die slecht nieuws te horen krijgt, komt maar één keer in dezelfde spreekkamer) en de manier waarop de medewerkers gesprekken voeren.

Merkwaarden zijn een essentieel onderdeel van het werving & selectieproces. En op een simpele manier zijn de merkwaarden meetbaar gemaakt: letterlijk langs een meetlat. Er waren veel voorbeelden hoe hij zijn visie laat doorklinken in zijn bedrijfsvoering. Hij eindigde met de opmerking dat een internal branding-programma een van de weinige manieren is om een cultuur in een ziekenhuis te veranderen.

 

#3 Stedin

Stedin heeft een nieuwe strategie ontwikkeld, de Stedin koers. Doel: in 2020 zijn alle klanten fans van Stedin. Een lastige opgave, want je kunt als klant niet kiezen voor een netwerkbeheerder. Die is er gewoon. De focus van Stedin ligt nu op de medewerkers, daarna treedt Stedin hiermee naar buiten. Leonie Prins legde uit hoe Stedin de medewerkers hierin mee heeft genomen.

Stedin heeft een stappenplan ontwikkeld: in 5 stappen van starten naar verankeren. In een filmpje werd op een leuke manier het traject weergegeven. Stedin eindigde hun pitch met een aantal tips:

  • Draag het actief uit en veranker op alle lagen
  • Stel een helder doel en verdiep stap voor stap; maakt het simpel en herkenbaar
  • Breng het dichtbij; laat teams zelf aan de slag gaan zodat iedereen het doorleeft en eigen kan maken
  • Betrek proactief je doelgroepen
  • Wees consistent, eenduidig en herkenbaar
  • Geef leidinggevenden een verbindende rol; train eerst de leidinggevende en laat hen het doorleven

Als bestuurslid van het NIMA platform Internal branding vond ik het boeiend om deze bijeenkomst bij te wonen. Ik hoop op nog veel meer inspirerende en boeiende cases voor de NIMA Internal branding Jaarprijs 2015.